tisdag 2 oktober 2007

Bebis 2 är här!


i lördags 22/9 kl20.20 så kom min och Liinas dotter, Elle(uttalas Ell), till världen!
Liina som hade havandeskapsförgiftning blev igångsatt på fredag(ca 4veckor innan beräknat datum) pga att hon hade fått jättehöga värden.. De första 24timmarna hade hon värkar men kom inte så mkt framåt, hon sov dock ett par tre timmar, jag själv fick nog 1½timme tror jag på en fotölj(fanns inga lediga sängar :( )
Sen fick hon nått slags superdropp.... första halvtimmen inget, sen var det dags för lustgas för att trubba av värkarna(jag tjuvtestade såklart! :)), det funkade nästan 1 timme då det sen smällde till med rejäla värkar, vi beställde epidural men narkospersonalen hade fullt upp så dröjde nästan 1timme att få den, hon hade då rejält ont och jag höll på o börja gråta hela tiden men höll mig för Liinas skull lugn och tårarna tillbaka så jag kunde stötta henne så mkt som möjligt.
Ca 15min efter epiduralen var satt så startade krystvärkarna, som epiduralen inte hjälper så mkt mot.... :(
30min senare så var Elle ute, sjukt händelserika 2½ timme! Det var det häftigaste jag vart med om, Liina var fantastisk, så stark hela vägen!
Jag klippte navelsträngen, respekt! :P :)

Elle var ju lite för tidigt född men man konstaterade snabbt att hon mådde alldeles utmärkt, hon vägde 2200gram och mätte 44cm och är världens sötaste. vanligtvis så får bebisar som är födda för tidigt ligga på en special avdelning(neonatala) för extra koll, men hon mådde så pass bra att vi fick vara på vanliga bb och fick åka hem redan på onsdagen(kom till bb tidig söndagmorgon).

Hemma har vi myst och haft det skönt, hon är en snäll bebis som bara säger till när hon är hungrig eller vill byta blöja. Blöjbyten trodde jag att jag skulle ha stora problem med men det har gått galant :)
Amningen är i full gång också så allt har vart perfekt, haft en del mysigt besök, snyggast var när syster christine + svåger robin + son hannes och syster anna + dotter engla kom över i lördags med två lasagner och körde in i ugnen med god sallad o hembakad rabarberpaj :)
1 lasagne blev över till matlåder, yes :D
mamma och pappa har vart över på en snabbis i torsdags(de har vart sjuka så inte kunnat besöka tidigare) och åkte i fredags på sin bröllopsresa till grekland :)

Utöver bebis så har jag hunnit lägga lite golv(ek-laminat) samt spelat singel-DM (kom till kvarten, torska mot slutsegraren Matte Hamberg från BOO, jag slog dock mitt singelspöke samt den som kom tvåa i DM, Bengt Kleijn, så jag är väl den moraliska 2an :D :D) Det var kul att spela, ingen bra teknisk form men kvarten är ändå ok så jag åtminstonde försvarade rankingpoäng från förra året.. jag har förresten tappat som f-n och kommer förlora årets kamp mot skulten med all sannolikhet... då är det kvitterat 1-1.

Kärlek till er alla och STORT TACK till alla som gratulerat oss på alla möjliga vis, sms, mail, tele, facebook och på rickt som den gode vittorio skulle säga.
kram från familjen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till er alla! Passa på och njut nu, när dom är 2,5 år så blir dom värsta ligisterna;)

Hälsningar Mattias, Kaisa och ligisten Oliver;)

Anonym sa...

Bra skrivet! fick flashbacks och tårar i ögonen...Välkommen in i klubben :) /raspdutt

Unknown sa...

Fan, stort grattis Bemp, Ni är bäst!

bemp sa...

tack ska ni ha! kram från oss :)